sobota, 14 kwietnia 2012

Тихо над могилою!


Проповідь виголошена у Велику Суботу в Архикатедральному Соборі св. Івана Хрестителя в Перемишлі

Тихо! В Найсвятішій Тайні[1]
сам Христос говорить нам:
 - Залиши журби звичайні,
Тихо йди – все вище... там...
За Спасителем тужи,
вір Йому – і вище йди;
вір Спасителеві, вір:
направляй свій хід до зір;
Там загубиш серця тугу,
там забудеш біль, наругу;
там в нещасті світ твій гасне,
там забудеш горе власне...
  Тихо в Найсвятішій Тайні, Уляна Кравченко
Слава Ісусу Христу
Дорогі Брати і сестри.
Сьогодні, у Велику Суботу стаємо на проти плащаниці, знаку присутности Бога - Ісуса Христа в Гробі. Так як стаючи над кожною могилою задумуємося над змістом життя і смерти, так і сьогодні стаючи над Божим гробом потрібно нам задуматись над тим, що так насправді сталося? Чому ми тут знайшлися?
Біль і терпіння, гамір, викрикування «Розпни, розпни Його!», голоси болю терплячих, звуки забиваних цвяхів в Хресне Дерево. Це все пройшло, це все минуло, закрилося
в гробі, над яким стоїмо. За словами Уляни Кравченко, лишається нам бути

Тихо! В Найсвятішій Тайні
сам Христос говорить нам:
 - Залиши журби звичайні,
Тихо йди – все вище... там...

Ця тишина проникнута Богом, його присутністю.
По людськи тужінням і смутком, по Божому надією життя. Наші фізичні очі бачать плащаницю, яка відображає Ісуса Христа в гробі. Так, як жінки Мироносниці, про які чуємо у сьогоднішній євангелії, бачимо щось зовнішнє. Вони ідучи до гробу, мали побачити камінь, який закривав вхід до місця спочинку Господа. І побачили камінь, але вже відкочений, а на ньому Ангела, провісника Божої події, який промовив «Нама Його тут ..» (Мт. 28, 6). Так сформульоване речення Ангелом, як підчеркують біблісти, не вказує і не доводить що Христос Воскрес, але брак тіла в гробі стається знаком, а не доказом факту воскресіння. Бо доказ вимагає чогось певного, що можна зміряти і доторкнути, чогось що можна описати. А знак не міститься в мережах людських описів і понять. Тим самим, неописана таємниця вимагає від нас задуми, розважання і віри. 

Черговим важливим моментом сьогоднішнього дня є напруга викликана очікуванням. Очікуванням на «НОВЕ», яке приходить з Воскресінням, але воно ще не дове-ршилося. Дуже плавно ця напруга очікування переходить у щоденність кожного з нас. Бо якщо християнство є вірою в воскресіння Ісуса Христа, то можемо додати, що віра в воскресіння Христове означає погодитися, щоб все помінялося. Означає згоду на воскресіння: на вмирання наших смутків, страхів, переляків, нарікання, на увільнення себе від обурення, егоізму, інтересів, насильства і на включення себе в нове життя, яке дає Христос. Згоду на вхід зі здивуванням до «нового» світу, який очікує спасіння. Мабуть на тому полягає парадокс Великодня – на поверненні до тих самих справ, однак ці справи сталися новими, іншими. Дуже гарно виражає це прямування до «нового» наша перемиська поетеса,

За Спасителем тужи,
вір Йому – і вище йди;
вір Спасителеві, вір:
направляй свій хід до зір;

І так за її словами переходимо до відповіді на питання яке ми поставили на початку наших роздумів, чому ми тут знайшлися? Апостол Павло відповідає, тому що «Ми поховані з ним через хрищення на смерть, щоб як Христос воскрес із мертвих славою Отця, і ми теж жили новим життям.» (Рим. 6, 4). Святе Таїнство Хрещення робить нас співучасниками Христового життя, яке прийде з Воскресінням. Якби було цього мало, то ще одержуємо інше завдання, «бігом» звістити про це явище іншим учням, тим яких сьогодні тут нема. А воскреслий Христос, скаже «зробіть учнями всі народи» (Мт 28, 19).
 
Дорогі брати і сестри
Вмерли ми для гріха, через Божу любов до нас, вмерли ми, щоб жити. А жити будемо тільки тоді, коли будемо зберігати все, що Ісус заповідав. Бо це зберігання Божих Заповідей, не є якоюсь супер надзвичайною справою, яку можуть робити тільки деякі, це зберігання науки Христової належить до природи кожного християнина, це так само природня потреба людини, як їдження чи пиття. Тому кожний з нас може і повинен це робити, щоб жити.
А сьогодні, в цю велику суботу, будучи ще у цій напрузі очікування, стоячи перед Божим гробом, в тиші кажім Богові слова про себе, своє життя, своїх рідних і знайомих. В тиші доручаймо Богові всіх тих хто ротребує його підтримки, бо тільки

Там загубиш серця тугу,
там забудеш біль, наругу;
там в нещасті світ твій гасне,
там забудеш горе власне...

Амінь
Слава Ісусу Христу


[1] Уляна Кравченко, Тихо в Найсвятішій Тайні, в. Твори, Торонто 1975, с. 530.

Brak komentarzy: