sobota, 1 sierpnia 2015

Dawno, dawno temu ...

Chwila oddechu na wyłuskanie kilku słów. Deszcze padają, to można popisać. Zanim napisać to poczytać. Wczoraj w skrzynce pocztowej znalazłem kolejny numer miesięcznika w drodze. Ucieszyłem się, gdyż lektura bywa ciekawa. Przeleżał miesięcznik noc i po śniadaniu wpadł w ręce. Zwyczajnie zaczynam czytanie od końca, ale tym razem, dziwne to było, zacząłem od początku. I co...? ks. Grzegorz Strzelczyk ŻEŃSKOKATOLICKI? Jak cenię tego felietonistę i kapłana, to byłem strasznie zaskoczony. Pierwsze dwa akapity to jest wycieczka w kierunku tych, którzy będą "rozsierdzeni" artykułem. Jakoś przebrnąłem  przez "konserwatystów kościelnych" i "feministki".

Dalsza część felietonu, to wyprawa w sposób duszpasterstwa. Tego męskiego i tego żeńskiego. A wygląda to tak cyt.: "I w realu, i w internecie co chwilę jakieś męskie propozycje, często – a jakże – okraszone bojową, rycerską retoryką. Wysyp rekolekcji, książek, audiobooków w tych obszarach mamy imponujący. I kiedy się przyglądałem tej obfitości, napawając się ważnością własnej płci, naszła mnie okropna myśl, żeby zerknąć w analogiczny pion kobiecy. Może szukałem niewystarczająco, może mam stępioną wrażliwość, ale przy męskim pion kobiecy jakoś mizernie wygląda."

W kolejnych akapitach  ks. Strzelczyk  rozwija swoje spostrzeżenia o niewystarczającej inicjatywie duszpasterskiej wobec kobiet. Czy rzeczywiście tak jest? Otóż pozwolę sobie nie zgodzić się z felietonistą. Z moich dosyć krótkich obserwacji, wynika jedno ważne spostrzeżenie, mężczyźni z domów "delegują" swoje żony do kościoła. Na czym to polega? Otóż gdy do kościoła na modlitwę wspólnotową trzeba dojechać, bo kościoła nie ma na miejscu, to sprawa uczestnictwa bywa troszeczkę utrudniona. I często, gęsto bywa tak, że panowie mówią,"to ty jedź, a ja coś w domu porobię."  No i mamy zwyczajne duszpasterstwo kobiet. To w co powinny być zaangażowane małżeństwa, rodziny, koncentruje się na kobietach. Stereotypowym myśleniem, chłop poszedł na polowanie, a kobita ma czas na sprawy "wyższe" :). Podobnie jest z udziałem kobiet i mężczyzn w rekolekcjach parafialnych, w korzystaniu z sakramentu pokuty i pojednania. Jakoś tak kobiety częściej biorą udział i korzystają z łaski, którą Bóg ofiaruje. I nieodparte jest wrażenie, że panowie liczą na to, że to żona wyspowiada się za nich, czy w końcu "upoluje" odpowiednią łaskę od Boga.

Raczej w tym  dopatrywał bym się wysypu rekolekcji dla męskiej części wspólnoty Kościoła. 

o. Paweł

2 komentarze:

Paweł Potoczny pisze...

Arku dziękuję, poprawione. Zapomniałem, że maszynka jest zawodna :)

Anonimowy pisze...

Podobno na mszach trydenckich przeważają mężczyźni (tak przynajmniej wynika z lektury "tradsowskich" forów internetowych; sama byłam na takowej liturgii dość dawno temu, jeszcze w czasach, gdy w Lublinie celebrowano je w kościele pw. Świętego Ducha, ale po uczestnikach się nie rozglądałam :)).

A tak w ogóle to cieszę się, że w końcu pojawił się na Księdza blogu nowy wpis :)

Natalia (nataliabledowska@gmail.com)